The Depicitive Level

Het “beeldende” level. Een foto beeldt een deel van de wereld af en hiervoor kan de fotograaf de volgende vier elementen gebruiken:

  • Flatness
  • Frame
  • Time
  • Focus

Flatness heeft te maken met dat een foto plat is, maar dat het een illusie van diepte kan hebben. Ook kan een foto opaque (ondoorzichtig) of transparent (doorzichtig) zijn. Bij een ondoorzichtige foto wordt de kijker gestopt door het fotografisch vlak, terwijl je bij een doorzichtige foto het vlak in getrokken kan worden, de illusie van de foto in.

flatness

Frame gaat over de randen van een foto. De randen scheiden wat van de wereld in de foto te zien is en wat niet. Volgens Shore kan een Frame actief of passief zijn. Bij een actief Frame heeft de compositie een monumentale rol. Wanneer je hier het Frame verandert zal ook de afgebeelde wereld in de foto erg mee veranderen. Bij een passief Frame is dit juist andersom. Hier maakt het niet uit of je de compositie wat verandert, de wereld zoals hij op de foto wordt afgebeeld verandert eigenlijk niet heel erg.

active-frame

Time gaat over de manier waarop de sluitertijd de afgebeelde wereld beïnvloedt. De sluitertijd heeft een duur en Shore verwijst naar wat John Szarkowski in The Photographer’s Eye “a discrete parcel of time” noemt.

een tienduizendste van een seconde, frozen time. Genereert een moment en legt een moment echt stil.

twee seconden, extrusive time. Genereert een blur door de beweging van de kamera zelf of door wat zich afspeelt voor de kamera.

zes minuten, still time. De inhoudt rust en de tijd is kalm.

timetime-2

Focus zorgt voor waar de aandacht op wordt gelegd in een beeld door het gebruik van scherpte en onscherpte. Het legt nadruk op een deel van het beeld waar onze blik naar toe wordt geleid.

focus

Advertenties