Schouw 2

Schouwpraatje

fascinaties liggen bij het documentair in beeld brengen van bepaalde dingen die op dit moment op de wereld plaatsvinden.
journalistieke kant van fotografie heel interresant. Heel interresant voor mij is het werk van Henk Wildschut Calais from jungle to city. Situatie prachtig in beeld gebracht.
Goed geslaagde projecten zijn het twee weken durende project van het tijdschrift voor FVO, techniek en met name het 4e blok en het project voor narratief al moet ik daar wel werken aan de verhalende kant.
3 belangrijkste professionele ontwikkelingen:
– meer gelijk ondernemen en minder uitstellen, zorgt ook voor veel meer rust voor mezelf. Ideeën, inspiratie en andere belangrijke dingen schrijf ik gelijk op omdat ik van mezelf weet dat ik dingen snel kan vergeten en ook dit zorgt voor extra rust. Bovendien geeft dat ook weer ruimte voor meer informatie dat zich kan opslaan in mijn hoofd zonder dat het compleet door elkaar gaat. Daarnaast benut ik mijn tijd ook veel beter door bijvoorbeeld meer te werken op de lange reizen die ik geregeld maak.
– ik heb ontdekt dat het voor mij heel erg goed werkt wanneer ik werk in een groepsverband. Ik krijg daardoor veel meer een gevoel van verantwoordelijkheid naar de anderen toe en om een mooi eindresultaat met z’n allen voor het project te kunnen neerzetten. Het zorgt voor heel veel motivatie wil heel graag extra ervoor gaan. Dit wil ik nog veel meer naar mezelf toetrekken wanneer ik zelfstandig werk.
– Beter gaan fotograferen door het rustiger te doen en veel meer tijd te nemen. Goed kijken, goed kadreren. Gewerkt aan betere prints maken, hierdoor ook veel meer op de details gaan letten en tijdens de nabewerking.
Feedback: meer initiatief moeten nemen en dit ook gedaan. In plaats van heel afwachtend te zijn ben ik juist veel meer gaan ondernemen en doen.
Meer gaan bespreken met anderen en meer gaan kijken naar het werk van anderen fotografen. Ik merk dat ik van anderen heel erg veel kan leren en laat mij ook motiveren en inspireren door klasgenoten doordat ik zie hoe zij iets doen. Wil dit dan zelf ook gaan inzetten.
Nog moeite met een goeie vertelling maken door het focussen op een bepaald kapstokje. Ik pak dingen nog te breed aan omdat ik nog teveel wil laten zien en heb moeite met het echt goed uitzoeken van beelden. Dit wil ik oplossen door nog meer te kijken naar hoe andere fotografen iets soortgelijks aanpakken en hoe klasgenoten dit doen, want ik zag bij een aantal het verschil met de les en het eindresultaat en zag dat ik daar veel van kan leren.

Werkschouw 2 beoordelingsformulier

Schouwbeoordeling

voor josse:

donkere foto’s – kijken hoe dat komt

manier van ophangen/selectie – grote prints combineren met goede formaat print tekst anders is het niet pakkend om iets te lezen

betere selectie maken

welk verhaal wil je vertellen met deze beelden?

keuze’s die jij maakt moeten goed zichtbaar zijn (keuzes van selecteren, keuzes van formaat)

observeren geslaagd maar jij verdwijnt in de beelden, iets te observerend (wel mooi gedaan) maar je raakt jezelf een beetje kwijt in de beelden

te afstandelijk gefotografeerd

——————-

gesprek:

losse beelden sterk maar het vertellen in combinatie met je foto’s blijft een zwakke kant maar wel vooruitgang

foto’s moeten zelf verhaal vertellen niet alleen in combinatie met veel tekst

feedback moet je beter meenemen, niet te letterlijk nemen – feedback analyseren en dat toepassen op jezelf

feedback meenemen niet echt op niveau

Schouwfoto’s

