FOAM Henk Wildschut: Calais from Jungle to City 25-04

Ik vind het werk in deze tentoonstelling een van de meest interessante die ik dit jaar heb gezien. Documentaire fotografie trekt mij heel erg en daarnaast is de vluchtelingencrisis een probleem waar ik op dit moment geïnteresseerd naar kijk en over lees. Daarnaast weet ik hoe oppervlakkig grote mainstream mediabedrijven het nieuws kunnen brengen en hierdoor heb je vaak maar een heel oppervlakkig kijkje in deze wereld. Daarom maakt het werk van Henk Wildschut diepe indruk op mij. Hij heeft de gebeurtenissen in Calais lang gevold en gefotografeerd en daardoor de hele ontwikkeling, die heel erg snel is gegaan, erg nauwkeurig vast kunnen leggen. Als kijker krijg je een kijkje in een wereld waar je zelf hoopt nooit in te belanden maar wat in onze huidige tijd een groot maatschappelijk probleem is.

Ik vind de manier waarop het werk gepresenteerd is ook heel goed. Zijn beelden bevatten soms immens veel detail en om deze op sommige gigantische prints te kunnen bewonderen is heel bijzonder. Daarnaast heeft hij ook veel reeksen gemaakt die goed de grote verschillen in bepaalde tijdsverlopen laten zien. Het beste voorbeeld hiervan is (te zien op de 4e foto hieronder, links naar rechts boven naar beneden. Hij heeft hier elke keer vanaf hetzelfde standpunt foto’s genomen die het begin van het kamp tot aan het moment dat het ontruimd wordt laten zien. Dit was heel indrukwekkend, ook omdat je door de ruimte dicht langs de foto’s moest lopen en je ze niet zomaar kon negeren. Je werd er als het ware mee geconfronteerd of je het nou wilde of niet. Uiteindelijk liep je als laatste gedeelte een grote zaal in waar van begin tot eind van het kamp zoveel mogelijk facetten van het leven op een journalistieke maar ook poëtische wijze in beeld werd gebracht.

