Museum Catharijneconvent 20-04

Na Fotodok zijn we doorgegaan naar het Catharijneconvent, museum voor religieuze kunst in Utrecht. Er was hier van alles te zien dat te maken heeft met religie, van oude mantels en oude geschriften tot allerlei waardevolle schatten in de schatkamer en grote schilderijen. Ik vond het interessant om de geschiedenis te lezen over bepaalde objecten en wat deze door de jaren heen allemaal hebben meegemaakt.

Mijn interesse voor oude kunst zoals schilderijen is toegenomen door de lessen cultuurstudies waar we veel meer in zijn gegaan op de betekenis en verhalen die te vinden zijn in zo’n schilderij en ook door het maken van eigen analyses. Daarom kijk ik ook langer naar schilderijen en lees erbij waar het over gaat, ik analyseer ze als het ware een beetje omdat ik beter snap waar ze over gaan.

Het is daarnaast ook interessant om te zien hoe de oude meester gebruik maakten van licht en de manier waarop de compositie is gemaakt en waar bepaalde objecten en figuren in een schilderij te vinden zijn.

topstukken-jan-steen-sinterklaasfeest-rmcc-s00325_01.jpg.1600x99999_q95

