Nederlands Fotomuseum, 16-02

De eerste les FVO was geen reguliere les, maar een bezoekje aan het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam. We kregen de opdracht één maker uit de tentoonstelling quickscan te kiezen, hier veel informatie over op te zoeken in de vorm van interviews, recensies, artikelen etc. om je hier vervolgens door te laten inspireren en iets te maken waar je je interesse voor die maker naar voren laat komen.

Daarnaast waren er de tentoonstellingen Ulay – Polaroids, Toon Michiels – American Neon Signs By Day & Night en De collectie belicht door Stephan Vanfleteren. Ulay was een pionier op het gebied van het gebruik van Polaroids en heeft hier heel veel werk mee gemaakt. Toon Michiels reisde de VS rond en kwam op het idee om van veel neon signs bij dag en nacht (wanneer ze dus aan stonden) foto’s te maken, vanaf het zelfde standpunt. In De collectie belicht door Stephan Vanfleteren is Stephan gastcurator die 15 foto’s heeft geselecteerd die hem inspireren of echt aanspreken en verteld waarom.

Uit de Quickscan tentoonstelling heb ik Jan Hoek gekozen, zijn werk interesseert mij al langer en bij Quickscan was het op een hele eigenzinnige manier gepresenteerd, met foto’s in groepen op een grote muur waar overal post-its bij hingen met extra context rond die foto’s. Het oogde heel rommelig als je er voor het eerst naar keek, maar na wat langer het werk te bekijken wordt het al gauw duidelijk dat de foto’s netjes in groepen geordend waren, met post-its erbij geplakt waar handgeschreven extra info over de foto’s werd gegeven.

Jan Hoek interesseert mij omdat hij een heel open wereldbeeld heeft en mensen op een andere manier wilt fotograferen. Zijn serie over de Masai is hier een goed voorbeeld van. De meesten mensen kennen de Masai als de in het oranje geklede stammensen die in de wilde savanne leven. Maar dit is vooral een hoop schijn, ook de Masai gaan namelijk mee met hun tijd. Jan Hoek heeft de Masai op een moderne manier gefotografeerd en aan deze modellen gevraagd hoe ze gefotografeerd wilden worden. Dit geeft een heel andere blik op een door stereotypen bepaald beeld dat wij in de westerse wereld hebben.

Ander werk dat ik interessant vind is Colour Analysis van Anne Geene. Het heeft een heel “clean” uiterlijk, mooie duidelijke beelden met kleuren die heel goed samen werken. Het oogt heel prettig, gelikt en minimalistisch wat mij heel erg trekt. Ook Anne’s Kleine Wateralmanak, wat gaat over het watermolecuul tot tot de zee, heeft dit minimalistische cleane uiterlijk, wat heel fijn is om naar te kijken.

Ander werk dat ik ook heel interessant vind is het werk dat gaat over puur het perfecte moment in de foto’s, bijvoorbeeld een polaroid waar een kogel op te zien is die recht op de kamera af kwam of een foto waarbij wel de schaduw maar niet het persoon zelf te zien is. Het heeft iets heel mysterieus en en ongrijpbaars, omdat het momenten zijn die je eigenlijk nooit zomaar zou kunnen vastleggen. En nu staan deze ineens voor altijd bevroren op een foto. Ook het werk van Sjoerd Knibbeler spreekt mij aan, hij heeft namelijk van speciale en soms erg geheimzinnige vliegtuigen die ooit of in ontwikkeling waren op papier, of waar ook echt daadwerkelijk prototypes van zijn geweest papieren vliegtuigjes gevouwen en dit gefotografeerd om zo deze vliegtuigen die uiteindelijk nooit echt het daglicht hebben gezien toch vorm te geven.

quickscan nederlands fotomuseum-1

quickscan nederlands fotomuseum-2

quickscan nederlands fotomuseum-3

quickscan nederlands fotomuseum-4

quickscan nederlands fotomuseum-5

quickscan nederlands fotomuseum-6

quickscan nederlands fotomuseum-7

 

Advertenties