Grey Hour

Voor mijn herkansing voor het vak FVO moest ik opnieuw de straat op en drie portretten maken van mensen die ik tegen kwam op een vooraf bepaalde route. Het was een grimmige regenachtige dag en het was ook al tegen het eind van de middag aan, wat in de winter betekend dat de zon alweer aan het ondergaan is. Tijdens het maken van de portretten en tijdens het zoeken naar nieuwe slachtoffers voor mijn schoolopdracht viel het mij op hoe mooi dit licht eigenlijk was. Heel grauw en grijzig, maar wel met een bepaalde zachtheid in het licht wat alles een grijsgrauwe zo-aan-het-eind-van-de-dag gloed gaf. Menig fotograaf is fan van de “Golden Hour” zoals dit in fotografen taal wordt genoemd, waarmee het licht aan het begin en eind van de dag wordt bedoeld wat er is wanneer de zon opkomt of onder gaat. Het is eigenlijk het perfecte licht om mee te fotograferen. Dus terwijl ik aan het rondlopen was dacht ik bij mezelf: hier moet ik nu iets mee doen. Ik had het geluk dat ik in een mooie buurt liep, met heel veel natuur, dus kreeg ik het idee plekken in deze wijk te fotograferen die er door dit grijsgrauwe zachte licht heel erg fraai uitzagen, het had een beetje een mythisch sfeertje. Ik ben eigenlijk helemaal niet zo fan van grijsgrauwe dagen, maar dit licht was zo mooi dat ik er maar de naam “Grey Hour” aan heb gegeven.

grey hour-1

grey hour-2

grey hour-3

grey hour-4

grey hour-5

grey hour-6

grey hour-7

grey hour-8

